Dodaj aktualność

Logowanie

					
załóż konto | przypomnienie hasla

Mapa Orla

Aktualności

SKM do ORLA - pierwsze spotkanie za nami

powrót

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zamierza odbudować linię kolejową na odcinku Wejherowo - Góra. Wczoraj odbyło się spotkanie na ten temat. Inwestycja ma pochłonąć 21 mln złotych.

http://orlekaszuby.pl/images/m5l4A1E1s0D0W1r3A579N7v1e8g5G6J1.jpg?

Wczoraj starosta wejherowski Józef Reszke zorganizował robocze spotkanie z udziałem zainteresowanych stron, które zamierzają przyczynić się do rewitalizacji i elektryfikacji linii kolejowej na odcinku Wejherowo Główne - Orle.

Spotkanie, które odbyło się w Starostwie Powiatowym w Wejherowie, przyciągnęło sporo przedstawicieli władz samorządowych i kolejowych. Na dzień dzisiejszy Bolszewo pozbawione jest bezpośredniego dostępu do pociągów, co jest dużym utrudnieniem dla mieszkańców. Z powodu braku przystanku PKP mieszkańcy korzystają z samochodów i autobusów. Podróż ta jest dłuższa i droższa oraz przyczynia się do powstawania korków drogowych. Koncepcja spółki idzie więc w kierunku nieczynnej linii kolejowej, która była wykorzystywana w czasie budowy Elektrowni Jądrowej w Żarnowcu. Linia ta przebiega w sąsiedztwie Bolszewa, więc dwa przystanki osobowe SKM pod nazwą „Bolszewo” i „Góra” będą mogły obsłużyć wszystkie okoliczne miejscowości.

- Pomysłodawcą jest SKM ale my popieramy ten pomysł z uwagi na rosnącą ilość nowych mieszkańców w Bolszewie, Orlu i Górze – mówi starosta Józef Reszke. - Te tereny są przeznaczone do dalszej rozbudowy mieszkaniowej, sam deweloper planuje tam wybudować ponad 3 tys. mieszkań, a w sumie na całym terenie ma ich być prawie 10 tysięcy – dodaje starosta.

http://orlekaszuby.pl/images/80U5j4e2X020b1Q3N5F9b8I192y9A2Y2.jpg?

Planowany koszt budowy 7 km toru kolejowego wyniesie 21 mln złotych. 85 procent będzie dofinansowane w ramach projektu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko czyli 17 mln 850 tys. zł. Udział własny wyniesie tylko 3 mln 150 tys. zł. Będzie to potężne przedsięwzięcie, bo każda rewitalizacja kolei musi być przemyślana i poparta szeregiem analiz.

- Wola tutejszych samorządów jest dobra więc zbliżamy się do jej realizacji – mówi Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM. - Będzie to rewitalizacja linii, która kiedyś biegła do Żarnowca a od początku lat 90-tych nie jest używana.

Wcześniej odbyło się już spotkanie ze starostami powiatu puckiego i lęborskiego na temat reaktywowaniu całej linii kolejowej do Żarnowca. Taki pomysł też jest możliwy dzięki funduszom unijnym, które mają być większe niż na drogi.

- Małe Trójmiasto Kaszubskie może mieć wyodrębnioną infrastrukturę kolejową, służącą aglomeracyjnym przewozom SKM, dzięki funduszom unijnym – dodaje Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM.

Plany objęcia mieszkańców Bolszewa i Orla aglomeracyjnym zbiorowym transportem kolejowym w kierunku Gdańska Głównego, a później do nowego przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście, w przyszłości przyniesie spore korzyści. Spółka SKM otrzymała już 75 procentowe dofinansowanie unijne na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla przedsięwzięcia pt. Rozbudowa systemu kolei aglomeracyjnej Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego w kierunku Wejherowa. Stanowi to pierwszy krok na drodze do zwiększenia przepustowości infrastruktury kolejowej, szczególnie ważnej dla Małego Trójmiasta Kaszubskiego.

Jak podaje DZIENNIK BAŁTYCKI:

Linię kolejową Wejherowo-Garczegorze otwarto w 1910 roku. W 1986 została zelektryfikowana, w związku z budową elektrowni jądrowej w Żarnowcu. Po zaniechaniu budowy atomówki połączenie straciło na ważności. 30 maja 1992 zamknięto ruch pasażerski, jeździły tylko pociągi towarowe, z których ostatecznie zrezygnowano w 2004 roku. Od tego czasu elementy infrastruktury typu tory, mosty itp. są systematycznie kradzione.

źródło: gwe24.pl, 01 lutego 2013

Zdjęcia

powrót

Komentarze

Soprano 2013-02-01, 13:04
tak jak pisałem wcześniej - bardzo dobry plan.
i 2013-02-01, 13:57
21 mil... jakim cudem tworzy się takie gigantyczne kwoty?
Polowa z tego pewnie zostaje w urzędach ;s
benny 2013-02-01, 14:01
Pomysł super, nie będzie trzeba stać w korku i łapać mandatów jadąc do SKM w Wejherowie ;) Ale Ci którzy mają domy przy torach, nie będą szczęśliwi.
TAJEMNICZY WIELBICIEL HILDKA 2013-02-01, 19:51
Panie "i" to jeszcze mało pieniędzy.... Weźmy pod uwagę to, że druty elektryczne wykonane są z czystej MIEDZI więc trzeba będzie dołożyć pewnie z parę baniek, nie musimy się martwić bo, po prawej Pan starszy Gębarowski zasiada i dołoży z własnej kieszeni hehehehehhe Abstrahując... PRZYDAŁY BY SIĘ NA GWAŁT WIADUKTY (NIE SERPENTYNY czy jakoś tak) BO PRZEJAZD NA DRUGĄ STRONĘ MIASTA JEST CZASAMI CZASOCHŁONNY( SZCZEGÓLNIE NA TYCH NIE AUTOMATYCZNYCH PRZEJAZDACH) MÓJ REKORD POSTOJU NA PRZEJEŹDZIE TO UWAGA UWAGA!!!! 38 MINUT I TRZY FAJKI WWWWOOOOOWWWWW A JAK DOWALĄ JESZCZE WIĘCEJ POCIĄGÓW TO MOŻEMY ZAPOMNIEĆ.... O PRZEJECHANIU W JEDEN DZIEŃ:). I TAK W KÓŁKO KRĄŻĄ TE SAMOCHODY PO MIEŚCIE PODNOSZĄC ZANIECZYSZCZENIE POWIETRZA, DROGI ZUŻYWAJĄ SIĘ SZYBCIEJ, PRZECHODNIE SIĘ DENERWUJĄ (A MY KIEROWCY ŚMIGAMY Z JEDNEGO NA DRUGI PRZEJAZD, Z PRĘDKOŚCIĄ ŚWIATŁA JAK SIĘ DA:) BY GO NAM NIE ZAMKNĘLI) A CO BĘDZIE JAK OTWORZĄ GALERIE TĄ NA PIACHACH??? A I FILHARMONIE JEŚLI KTOŚ TAM WOGÓLE BĘDZIE CHCIAŁ CHODZIĆ SE SE SE POZDRAWIAM PS. PROŚBA DO RZĄDZĄCYCH: WEŹCIE RAZ RUSZCIE GŁOWĄ I POPATRZCIE TROCHĘ DO PRZODU, SZERZEJ... ZAMIAST TYLKO SKAKAĆ SOBIE DO GARDEŁ JUŻ SIĘ RZYGAĆ CHCE I TO WIDAĆ, LUDZIE ZACZYNAJĄ O TYM MÓWIĆ....
Kolins 2013-02-02, 12:59
O pierwszym komentarzu nic nie napiszę, bzdury totalne. A jeśli będziemy myśleć tylko o "domach przy torach", to nic nigdy nigdzie nie wybudujemy. 21 mln - ta suma tylko wydaje się być bardzo wysoka. I jeszcze pytanie: Ile samochodów posiadać powinna ilość 10 tys. mieszkańców? Wolicie drogi wybudować? A jeśli one będą gdzieś koło okna, spalin będzie dużo...?
benny 2013-02-02, 14:04
~Kolins nie jestem przeciwko reaktywacji połączenia kolejowego do Orla, stwierdzam po prostu fakt. Sam bardzo popieram takie rozwiązanie, bezpośrednia podróż z Orla do Gdańska byłaby błogosławieństwem :)
Pit 2013-02-03, 12:19
Benny o podróży do Gdańska raczej możemy zapomnieć. Jeżeli juz to chyba tylko do Gdyni. Sugeruje to nawet sama nazwa Kaszubska Kolej Dojazdowa, a wiec nie SKM. Pozatym w Górze musiałaby byc wtedy zajezdnia a nikt nie mówi o jej budowie tylko raczej reaktywacji torów. Tak więc podejrzewam że będzie to spalinowy szynobus. Tak czy owak pomysł jest dobry. W dalekiej przyszłości linia mogłaby dochodzić do dynamicznie rozwijającego się Gniewina i może byc podciągnięta do miejscwości nadmorskich np. Dębek lub Białogóry.
Soprano 2013-02-03, 18:24
jakie bzdury? Co do kwoty (wstępnie szacowanej) mógłbym trochę napisać. Przy zamówieniach publicznych czy przy przetargach jak i owych inwestycjach gdzie przechodzi przez nasze wspaniałe organy władzy są naprawdę "odpowiedni liczone" tak aby by jeszcze zostało na nagrody, premie i inne "koszta operacyjne" - temat znam "od środka".
Genialny przykład - poczytajcie sobie ile kosztuje w Polsce 1 km autostrady w porównaniu z krajami w Europie. O jakości nie wspominając i o późniejszych opłatach. Orle musi być połączone SKM
Pit 2013-02-03, 20:37
Soprano co to znaczy "odpowiednio liczone" ? Nic z przetargów nie idzie na żadne nagrody :-) Wycena powstaje na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Natomiast cena z przetargu to nic innego jak oferta firmy która w przetargu startuje.
Soprano 2013-02-04, 14:01
Pit, znam temat "od środka" i uwierz Mi, istnieje coś takiego jak "kreatywna księgowość".