Aktualności
Pociągiem do Bolszewa i Orla
powrótPKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście planuje odbudować linię kolejową nr 230 na odcinku Wejherowo - Orle, aby zapewnić mieszkańcom Bolszewa i Orla elektryczny transport kolejowy w kierunku Gdańska Głównego.
Propozycję przystanku kolejowego w Bolszewie kilka lat temu przedstawił poseł ziemi pomorskiej Jerzy Budnik.
- - Jestem zadowolony z reakcji SKM i liczę na to, że w krótkim czasie wójt Gminy Wejherowo i prezydent Wejherowa dokonają wyboru lokalizacji najbardziej optymalnej z punktu widzenia mieszkańców zachodniej części Wejherowa i Bolszewa. To samo dotyczy ewentualnego przystanku w Orlu.
Pierwsze rozmowy miasta ze spółką Szybkiej Kolei Miejskiej przeprowadzono w 2009 roku. Teraz spółka ponawia propozycję podjęcia współpracy w zakresie rewitalizacji, modernizacji i rozbudowy inrastruktury kolejowej na potrzeby realizacji aglomeracyjnych przewozów pasażerskich w obrębie gminy miejskiej i wiejskiej Wejherowo. SKM proponuje objąć współpracą współdziałanie przy planach przedłużenia linii kolejowej nr 250 z Rumi do Wejherowa.
- Małe Trójmiasto Kaszubskie miałoby wyodrębnioną technicznie infrastrukturę kolejową, służącą aglomeracyjnym przewozom SKM dzięki funduszom unijnym – mówi Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM.
Strategii podlega rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 230 Wejherowo - Garczegorze na odcinku Wejherowo – Orle, aby objąć mieszkańców Bolszewa i Orla aglomeracyjnym transportem kolejowym w kierunku Gdańska Głównego, a później do nowego przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście. Spółka SKM otrzymała już 75 procentowe dofinansowanie unijne na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla przedsięwzięcia pt. Rozbudowa systemu kolei aglomeracyjnej Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego w kierunku Wejherowa. Stanowi to pierwszy krok na drodze do zwiększenia przepustowości infrastruktury kolejowej, szczególnie ważnej dla Małego Trójmiasta Kaszubskiego.
- Liczymy na aktywny udział wójta i prezydenta w pracach nad koncepcją – dodaje dyrektor Bartłomiej Buczek. - Opracowanie dokumentacji będzie w unijnej perspektywie finansowej 2007-2013 a ewentualna realizacja w latach 2014-2020.
Obecnie Bolszewo jest pozbawione bezpośredniego dostępu do pociągów, co jest dużym utrudnieniem dla mieszkańców. Z powodu braku przystanku mieszkańcy korzystają z samochodów i autobusów. Podróż jest dłuższa, droższa i przyczynia się do powstawania korków drogowych. Porównywalne wielkościowo Luzino obsługuje w dzień roboczy podróżnych na poziomie około 2000 osób. Koncepcja spółki idzie więc w kierunku nieczynnej obecnie linii kolejowej, która była wykorzystywana w czasie budowy Elektrowni Jądrowej w Żarnowcu. Linia ta przebiega w sąsiedztwie Bolszewa, a przystanek osobowy Orle może obsłużyć obie miejscowości. W sumie miasto i gmina Wejherowo mogłyby partycypować w kosztach budowy peronów „Bolszewo” i „Orle”, a dodatkowe kursy pociągów można by zawrzeć w obecnych przewozach SKM na odcinku Tczew-Wejherowo.
Komentarze
Kiedy w Polsce zrzucimy tą podłą bolszewicką mentalnośc nihil nowi?
Jaroslaw Polske zbaw, ehhh...
Pozdrawiam
Niektorzy wszedzie widzą problemy
Ps. Trzymam kciuki, żeby odnowili linię i go postawili...